À paraître

Caignet, Aurore,« Jennifer Foster, Post-Industrial Urban Greenspace Ecology, Aesthetics and Justice, Oxon: Routledge, 2023, 164 p. »Revue LISA/LISA e-journal [En ligne], 22 (57), 2024.

Clément, Guillaume, « Working-class and middle-class in the age of Brexit: social commentary by contemporary post-punk bands », in Romain Garbaye & Gérôme Guibert (eds.), Musical Scenes and Social Class: Debating Punk and Metal, Palgrave Macmillan (à paraître, 2024).

Clément, Guillaume,« The evolutions of the British music press and the emergence of social media and streaming platforms as industry kingmakers », in Renée Dickason & David Haigron (eds.), Issues and Singularity in the British Media: From the Emancipating Age of Newspapers to the Emergence of the Digital Era, Palgrave Macmillan (à paraître, 2024)

Dardenne, Émilie, “Études animales, approche critique, point de vue animal. Genèse et cartographie d’un champ”, Revue Semestrielle de Droit Animalier, 2024, à paraître.

Dickason, Renée. “A Cartooning Mission: Punch or The London Charivari (1939-1945)”, in Stéphanie A.H. Bélanger, Michel Prum et Renée Dickason (eds.), War Memories, Commemoration, Recollections, and Writings on War, Vol. II, Montreal, Canada, McGill-Queen’s University Press, à paraître.

Haigron, David, « British TV Party Political Broadcasts: Persuasive, Performative Broadcasting », in Renée Dickason (ed.), Issues and Singularity in the British Media from the Enlightenment to the Digital Era, Bern, Peter Lang, à paraître.

Hellier-Loyd, Anne, « Keeping Civil War engagements alive: the Quaker campaign for religious liberty and civil rights between the English ‘revolutions’ »in Clotilde Prunier et Sandrine Parageau (eds.), Revolution(s), University of Virginia Press, Collection “The Revolutionary Age”, 2024 (à paraître).

Le Fustec, Claude, « De Derrida à De Chardin : pour une archéologie du processus créateur dans Point Omega (DeLillo) », in Lydie Parisse et Tomasz Swoboda (eds), Processus créateur et voies négatives, Paris, Lettres Modernes Minard, « La Revue des Lettres Modernes », Série Processus créateurs, 1, 2024,137-148.

Lechevalier-Bekadar, Nawelle, Brian Evenson : Une esthétique du malaise, Paris : SUP, 2024 (à paraître), 406p.

Perrot, Cécile, « We were sold dreams in 1994, we want the refund », les mouvements étudiants sud-africains entre héritage et rupture, in Michel Prum et Florence Binard (eds), Regards minoritaires (aire anglophone), Paris: L’Harmattan, 2024.

Perrot, Cécile. «  »We cannot afford to be intellectual outsiders in our own land » : enjeux politiques et sociétaux de la promotion des langues africaines en Afrique du Sud », PUR, à paraître.

Philippe Manon, “Proper Names and the ‘Noun’ / ‘Name’ Categories: Pseudo-Nouns, Real Names”, in Laure Gardelle, Élise Mignot et Julie Neveu (eds), Nouns and the Morphosyntax / Semantics Interface, Cham : Palgrave/Macmillan, 2024, 65-87.

Urban Devereux, Eva, « In Justice: Performing Activism against Racism online in Northern Ireland », in Maha Alatawi and Eamonn Jordan (eds), Expressions of Intersectional Justice in Modern and Contemporary Literature, Film and Theatre, Oxford: Peter Lang, 2023. à paraitre?

2023

Fischer, Karin, Béreau, Laurie, Martinez, Françoise, Soubeyroux, Marie-Hélène et Susan Finding (eds), Politiques éducatives et projets de société : mots d’ordre officiels et expériences alternatives (Europe, Amériques, Afrique et Asie ─ XXe-XXIe siècles), Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 29, 2023.

Fischer, Karin, Béreau, Laurie, Martinez, Françoise, Soubeyroux, Marie-Hélène et Susan Finding, « Introduction. Politiques éducatives et projets de société : mots d’ordre officiels et expériences alternatives »Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 29, 2023.

Boisgerault, Pauline,““The gaping cut in the wire”: Transvaluing and Transgressing the Territory in Leslie Marmon Silko’s CeremonyRecherches anglaises et nord-américaines [Ranam Online], 57, 2023.

Caignet, Aurore, « Chris Killip, Retrospective« Miranda [En ligne], 28 | 2023. URL : http://journals.openedition.org/miranda/57293.

Caignet, Aurore, « Life: An Interview with Ian Beesley« , in Isabelle Gadoin (ed), “The Right to Look Back” : l’archive photographique et la construction de l’image de l’Autre, Etudes Anglaises, 76 (2), 2023.

Burgat, Françoise & Dardenne, Émilie, La souffrance animale. Éthique et politique de la condition animale, Londres : Iste, 2023 (en français), Animal Suffering. The Ethics and Politics of Animal Lives, Londres : Wiley, 2023 (en anglais). Volume commandé par la Commission Européenne.

Dardenne, Émilie, “Souffrances animales, des paradigmes multiples révélés”, dans Florence Burgat et Émilie Dardenne (dir.), La souffrance animale. Éthique et politiques de la condition animale, Londres : Iste, 2023, 253-260 ; trad. “Animal Suffering. Multiple Paradigms Revealed”, dans Florence Burgat et Émilie Dardenne (dir.), Animal Suffering. The Ethics and Politics of Animal Lives, Londres : Wiley, 2023, 227-234.

Dardenne, Émilie, Considérer les animaux. Une approche zooinclusive, Paris : Puf, 2023.

Goarzin, Anne, “From Gulliver’s Travels to The Quick : Trans-Temporal Literature as Life Form in a Pandemic”, in Máirtin Mac Con Iomaire et Eamon Maher ‘eds), New Beginnings : Perspectives from France and Ireland, Peter Lang, 2023, 15-38.

Mianowski, Marie & Jeanniard du Dot, Maëlle (eds), Du seuil au refuge, le défi de l’hospitalité / Thresholds and Refuges: Hospitality as a Challenge, ILCEA, 50, 2023 (online), 2024 (print).

Jeanniard du Dot, Maëlle, « Turning the Tide, or Turning Around in My Revolutions », in Sara Upstone et Kristian Shaw (eds.), Hari Kunzru: Twenty-First Century Perspectives, Manchester University Press, 2023, 62-80.

Le Fustec, Claude, « African American Women’s Literary Renaissance: A Template for Spiritual Fiction in the Twenty-First Century? », in Delphine Louis-Dimitrov. & Estelle Murail (eds), The Persistence of the Soul in Literature, Art and Politics, Palgrave Macmillan, Cham, 2023.

Machinal, Hélène, Le posthumain, Clermont, Presses universitaires Blaise Pascal, 2023, 63p.

Bougé-Grandon, Dominique & Mesplède, Sophie, « Oroonoko, or the Royal Slave. A True History d’Aphra Behn », in Christine Rivalan Guégo & Marc Bergère (eds), L’Université Rennes 2 au miroir de ses collections, Rennes : PUR, 2023, 42-47.

Gould, Charlotte & Mesplède, Sophie, « Du ‘Storm Cloud » à Vertigo Sea. L’art britannique au prisme de l »Angloseen’. »in « Crise: Climat et Critique », Epistémocritique, 21, 2023.

Perrot, Cécile, « Enseignement supérieur sud-africain : le revirement politique des années 2000 »Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 29, 2023.

Philippe Manon, « Morpho-syntaxe sémantique des nominaux propres », CORELA – COgnition, REprésentation, LAngage, HS-40, 2023.

Roulland, Daniel, « Pour une pragmatique de 2nd degré : le système des auxiliaires modaux en anglais »CoReLa [En ligne], 21-1, 2023 (http://journals.openedition.org/corela/16159).

Touihri-Mebarek, Donia, « Economic Disparities in Great Britain during the Covid-19 Pandemic: The Sewell Report and the Myth of a Post-Racial Society« Revue Française de Civilisation Britannique [En ligne], XXVIII-2, 2023.

Tréguer, Florian, Gus Van Sant. Cinéaste de l’infinitif. Caen, Éditions du Passage, collection « Focales », juin 2023, 238 p.

 

2022

Bauer, Sylvie, Bernard, Lucie et Machinal, Hélène (eds), Mutation 3 – Posthumain et écrans, Otrante, 51, 2022.

Boisgerault, Pauline, « The Corrupt (Re)generation of the Californian Desert in The Octopus by Frank Norris », Leaves, Revue du CLIMAS, Université de Bordeaux-Montaigne, 2022.

Caignet, Aurore, “Urban Development and Regeneration in Ancoats, Manchester: From Industrial Suburb to Urban Village”, in Charlotte Gould et David Fée (eds), « Cities in the British Isles in the 19th-21st centuries », Angles, 15, 2022.

Cloarec, Nicole, “Metaleptic Vertigo: Temporal and Generic Crossovers in The Singing Detective,” in Film Journal 8, 2022, 39-44.

Cloarec, Nicole, « Daughters behind the camera,”, in Moving to the Mainstream: Women On and Off Screen in Television and Film, Marianne Kac-Vergne (ed.), London: Bloomsbury, 2022.

Cloarec, Nicole, “Requiem for a Tommy: impersonality and subjectivity in Stuart Cooper’s Overlord (1975),” in War and Remembrance: Recollecting and Representing War, Stéphanie A.H. Bélanger & Renée Dickason (eds), Montreal & Kingston. London. Chicago: McGill-Queen’s University Press, 2022, 415-431.

Dardenne, Émilie, Introduction aux études animales, Paris : Puf, 2022 (2ème édition).

Dardenne, Émilie, « Le monde académique d’après ? Études animales, discours et politiques scientifiques au temps de la Covid-19 », revue Éclats, vol. 2, 2022, en ligne : http://preo.u-bourgogne.fr/eclats/index.php?id=281

Letort, Delphine, Dickason, Renée,  Bélanger, Stéphanie AH, et Prum, Michel (eds.), Mediating the Unsaid of War, 20 (53), 2022, LISA E-journal (https://journals.openedition.org/lisa/13853).

Dickason, Renée, Delphine Letort, Michel Prum, and Stéphanie A.H. Bélanger (eds). War and Remembrance: Recollecting and Representing War. Vol. 18. McGill-Queen’s University Press, 2022.

Dickason, Renée, « Light and Not-So-Light Reflections in the Wipers Times’ Trench Journal and in the Satirical Magazine Punch or The London Charivari (1939–45): What Narratives, What Recollections? », in Stéphanie A.H. Bélanger & Renée Dickason (eds),War and Remembrance: Recollecting and Representing War, Montreal & Kingston, London, Chicago: McGill-Queen’s University Press, 2022, 219-259.

Dickason, Renée, Delphine Letort, Michel Prum, and Stéphanie Bélanger. “Introduction.” In War and Remembrance: Recollecting and Representing War, in Stéphanie A.H. Bélanger & Renée Dickason (eds),War and Remembrance: Recollecting and Representing War, Montreal & Kingston, London, Chicago: McGill-Queen’s University Press, 2022, 3-22.

Hellier-Lloyd, Anne, « William Penn and the development of a discourse of Civil Rights’ », Quaker Studies, 27 (1), 2022.

Jeanniard du Dot, Maëlle, « “A hazy world seen through smoke”: Threshold Effects in Mohsin Hamid’s Moth Smoke »Angles [En ligne], 14, 2022.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs, « “Une voix de femme, lorsque celle-ci est invisible, est tout à fait indésirable” : Voix féminines à la radio aux États-Unis au XXe siècle, » Semen, n°51 Matérialités Vocales : Voix, Genre et Médias, juin 2022.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs, « Voice-overs: Renewing Gender Representations in American TV Series » in Marianne Kac-Vergne and Julie Assouly (eds), From the Margins to the Mainstream: Women in Film and Television, Bloomsbury, 2022, pp. 199-216

Le Fustec, Claude, Xavier Gravend-Tirole, Eric Vinson, Myriam Watthee-Delmotte (eds), Le spirituel: concept opératoire en sciences humaines et sociales, Presses Universitaires de Louvain, 2022.

Lechevalier-Bekadar, Nawelle, «  »Prairie » de Brian Evenson : un espace du desertum« , Leaves, 13 (1), « The Desert and the USA », 2022, 53-62.

Alayrac-Fielding, Vanessa  & Sophie Mesplède. Les réseaux de sociabilité dans la culture des Lumières. Circulations, échanges et transferts. Paris: Éditions Le Manuscrit, 2022. Collection « Transversales », Tome VIII.

Mesplède, Sophie, « Portraitists’ Studios », The Digital Encyclopedia of British Sociability in the Long Eighteenth Century [online], ISSN 2803-2845, URL: https://www.digitens.org/en/notices/portraitists-studio.html

Mesplède, Sophie, Recension de l’ouvrage de Françoise Baillet, Visions et divisions. Discours culturels de Punch et ordre social victorien (1850-1880), LISA e-journal [En ligne], 20, 54, 2022.

Léonard-Roques, Véronique & Sophie Mesplède, « Elisabeth Vigée Le Brun », The Digital Encyclopedia of British Sociability in the Long Eighteenth Century [online], ISSN 2803-2845, URL: https://www.digitens.org/en/notices/elisabeth-vigee-le-brun.html

O’Keeffe-Vigneron, Grainne, « Leaving Ireland is easy. It’s going home that is hard », The Barriers to Return for Irish Emigrants, Etudes Irlandaises, 47, 2, 2022, 89-105, (https://journals.openedition.org/etudesirlandaises/13423).

Perrot, Cécile. « Youth, memory and politics in post-apartheid South Africa », in Bernard Cros, Mathilde Rogez et Gilles Teulié (eds), The Legacy of a troubled past : commemorative politics in South Africa in the 21rst Century, University of Liverpool Press, 2022.

Philippe, Manon & Mignot, Élise (éds.), Proper Names and the Lexicon, Lexis 20, 2022.

Philippe, Manon & Mignot, Élise, “How proper names enter the lexicon – From the Central Intelligence Agency to CIA: the reduction of full denominative expressions interpreted as a means to achieve (greater) lexicalization”, in Manon Philippe & Elise Mignot (eds), Proper Names and the Lexicon, Lexis 20, 2022.

Mignot Élise & Philippe Manon, 2022, “Introduction: Proper names and the lexicon – an exposition”,  in Manon Philippe & Elise Mignot (eds), Proper Names and the Lexicon, Lexis 20, 2022.

Pinettes, Camille, « Inextricably Entangled: The Porosity of Human and Non-Human Bodies in Sara Baume’s A Line Made by Walking« Études irlandaises, 47-2, 2022.

Roulland, Daniel (ed)., Revue électronique de linguistique CORELA (Cognition, Représentation, Langage), Vol. 20-2, 2022 (https://doi.org/10.4000/corela.15313).

Touihri-Mebarek, Donia, Migrants in the city: Rethinking the governance of integration in an age of ‘super-diversity’Angles [Online], 15, 2022.

2021

Bauer, Sylvie, Lechevalier-Bekadar, Nawelle, et Tréguer, Florian (eds.), Brian Evenson : l’Empire de la cruauté, Rennes : PUR, 2021.

Bauer, Sylvie, Claudia Desblaches et Claude Jamain (dir.), Voix Acousmates, actes du colloque organisé par Rennes 2 en mai 2017, collection Hors série, Presses universitaires de Rennes,  8 juillet 2021.

Caignet, Aurore, “‘It’s Grim Up North’: Depicting Mutations and Shifting Perceptions of Industrial Landscapes in the North of England” dans British Art and the Environment: Changes, Challenges, and Responses Since the Industrial Revolution, co-dirigé par Charlotte Gould et Sophie Mesplède. Routledge.

Caignet, Aurore, “Deindustrialised Urban Landscapes in the North of England: Exploring and Photographing Post-Industrial Manchester” dans Paysages inhumains, dirigé par Hélène Schmutz, Olivier Chavanon, Emilie-Anne Pépy & Dominique Pety, Presses universitaires Savoie Mont Blanc.

Caignet, Aurore, “Reading and Experiencing Industrial Heritage: Assessing the Cultural and/or Creative Reuse of a Hydraulic Pump House and a Cotton Mill in Manchester and Salford” dans Anaphora: Legacy and Memory, dirigé par Robert B. Galin, Interdisciplinary Discourses (London Centre for Interdisciplinary Research).

Clément, Guillaume, « ‘Insular Hobbits’?  Englishness, Euroscepticism and the Brexit vote in Jonathan Coe’s Middle England (2018) », in Laëtitia Langlois & Maud Michaud (dir.), « Brexit in Perspective: Debating British Identity and Politics », Revue LISA / LISA e-journal, vol. XIX (2021).

Cloarec, Nicole, Hall Anne et Lachazette Xavier (eds): “The Enduring Appeal of Daphne Du Maurier’s Fiction – New Critical Perspectives”, Revue LISA/LISA e-journal, http://lisa.revues.org/, 20 (52), 2021.

Cloarec, Nicole, Gender and Generic Clashes in The Years Between (Compton Bennett, 1946)” in “The Enduring Appeal of Daphne Du Maurier’s Fiction – New Critical Perspectives”, Nicole Cloarec, Anne Hall et Xavier Lachazette (eds), Revue LISA/LISA e-journal, http://lisa.revues.org/ Vol. 20-N°52 | 2021.

Cloarec, Nicole, “Metaleptic Vertigo: Temporal and Generic Crossovers in The Singing Detective,” in Film Journal 8 http://filmjournal.org/

Cloarec, Nicole, “In the Name of the British People: Words and Democracy in Three Post-Brexit Films,” Revue LISA/LISA e-journal vol. 19-n°51 | 2021, http://journals.openedition.org/lisa/13168 ; DOI : https://doi.org/10.4000/lisa.13168

Cloarec, Nicole, “In-between still and moving pictures: series and seriality in Stephen Poliakoff’s serial drama Shooting the Past (1999),” in Exploring Seriality on Screen, Ariane Hudelet and Anne Crémieux (eds), London: Routledge, 2021, p.199-212.

Cloarec, Nicole, “Mediating the aftermaths of the Troubles: conflicting memories and reconciliation in Five Minutes of Heaven (Oliver Hirschbiegel, 2009) and I am Belfast (Mark Cousins, 2015),” in Résurgences mémorielles, le travail de la mémoire entre arts et histoire, Presses Universitaires de Rennes, 2021, p. 263-277.

Dardenne, Emilie, “The Tipping Point? The Covid-19 Crisis, Critical Animal Studies and Academic Responsibility”, dans Sylvie Nail et Camille Manfredi (eds), E-rea numéro spécial « Understanding, Acknowledging, Representing Environmental Emergency », vol. XVIII, n° 2, juin 2021, en ligne : https://journals.openedition.org/erea/12283.

Camus, Christophe et Claudia Desblaches (eds), Chemins de la création, Arts et Territoires, Le Bord de l’Eau, collection La Muette, Belgique, octobre 2021.

Dickason, Renée, « De l’aurore télévisuelle à l’éveil créatif et artistique de la BBC ou quand l’image rejoint le son /From the Dawn of Television to the Creative and Artistic Awakening of the BBC or when Image joins Sound », Revue Études Anglaises, 73-4, Paris, Editions Klincksieck, 2021, 411-431.

Dickason, Renée, « Genèse de la BBC ou les balbutiements de sa Majesté des ondes », in The BBC and Public Service Broadcasting in the Twentieth Century, Revue française de civilisation britannique, XXVI-I, 2021, <https://journals.openedition.org/rfcb/7433&gt.

Dickason, Renée. « Entre harmonies et dissonances, accords et désaccords : vers une mosaïque musicale américaine dans les médias audiovisuels britanniques », in Philippe Poirrier & Lucas Le Texier, Circulations musicales transatlantiques au XXe siècle, 2021.

Dickason, Renée, « The Distant Shores of Freedom: Vietnamese American Memoirs and Fiction, by Subarno Chattarji, 2019, Bloomsbury Academic, 320 pages, recension, 2021″, Lorgnette Littéraire, LISA e-journal (https://journals.openedition.org/lisa/12981?lang=fr).

Faingnaert, Victor & Hary, Maggy, « Masculinités en guerre : Downton Abbey et Peaky Blinders, deux visions des lendemains de la Grande Guerre », Le Temps des médias, 37(2), 2021, 90-109.

Hellier-Lloyd, Anne, Chapitre 2. La campagne des quakers anglais pour la liberté religieuse et les droits civils au xviie siècle, in Anne-Claire Faucquez & Linda Garbaye (eds), Citoyenneté et liberté dans l’Empire britannique et les jeunes États-Unis XVIIe-XIXe siècles, Presses universitaires François-Rabelais, 2021.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs, « Les voix des féminités et des masculinités latines dans la série télévisée Jane the Virgin, » Lectures du Genre, n°15 Performance et liberté, novembre 2021, disponible en ligne.

Le Fustec, Claude, « Mark Eaton, Religion and American Literature Since 1950 (London: Bloomsbury, 2020) », Cercles, 2021. (http://www.cercles.com/review/r91/Eaton.html).

Lechevalier-Bekadar, Nawelle, « « Contagion » de Brian Evenson ou l’allégorie fracturée», in Sylvie Bauer, Nawelle Lechevalier-Bekadar, Florian Tréguer (eds), L’Empire de la cruauté,  Rennes : PUR, 2021.

Lelourec, Lesley, and O’Keeffe-Vigneron, Grainne (eds), Northern Ireland after the Good Friday Agreement: building a shared future from a troubled past?, Re-imagining Ireland Series, 99, Oxford: Peter Lang, 2021, 248p.

Lelourec, Lesley, « Politics and the People: Shaping and sharing the future in Northern Ireland » in Lesley Lelourec & Grainne O’Keeffe-Vigneron (eds), Northern Ireland after the Good Friday Agreement: building a shared future from a troubled past?, Re-imagining Ireland Series, 99, Oxford: Peter Lang, 2021.

Mesplède, Sophie, « Pets in the Studio. Mediating Artistic Sociability in a Polite and Commercial Age. » Etudes Anglaises. Vol. 74/3. « Sociable Spaces in Eighteenth-Century Visual and Material Culture ». July/September 2021. pp. 336-352.

Gould, Charlotte & Mesplède, Sophie (eds), British Art and the Environment. Changes, Challenges and Responses since the Industrial Revolution. New York & London: Routledge, 2021.

Gould, Charlotte & Mesplède, Sophie, « Introduction ». Charlotte Gould & Sophie Mesplède, in Charlotte Gould & Sophie Mesplède eds. British Art and the Environment. Changes, Challenges and Responses since the Industrial Revolution. New York & London: Routledge, 2021, 1-24.

Mesplède, Sophie, « Pursuing Beauty. The Artist as a Hunter in Eighteenth-Century Art. » in Charlotte Gould & Sophie Mesplède (eds). British Art and the Environment. Changes, Challenges and Responses since the Industrial Revolution. New York & London: Routledge, 2021, 147-165.

Roulland, Daniel (ed), Revue électronique de linguistique CORELA (Cognition, Représentation, Langage), Vol. 19-2, 2021 (https://doi.org/10.4000/corela.13174).

Sarrouy, Marion, « Christopher Small, Musiquer : le sens de l’expérience musicale, trad. de l’anglais par Jedediah Sklower, préf. d’Antoine Hennion »Gradhiva [En ligne], 32, 2021.

Tang, Maria, « Standing as an Independent: Freedom from or Freedom of Attachments in Middlemarch? », Polysèmes. Revue d’études Intertextuelles et Intermédiales, 26, 2021. journals-openedition-org.distant.bu.univ-rennes2.fr, https://doi.org/10.4000/polysemes.9125.

Tang, Maria, Recension « The higher inward life »: George Eliot’s Middlemarch, by Georges Letissier. Cercles: Revue pluridisciplinaire du monde anglophone, 2021.

Tréguer, Florian, Don DeLillo. Une écriture paranoïaque de l’Amérique. Rennes, Presses Universitaires de Rennes, coll. « Interférences », 2021, 670 p.

Tréguer, Florian, ‘L’Écriture de la cruauté » in Sylvie Bauer, Nawelle Lechevalier-Bekadar et Florian Tréguer (eds), Brian Evenson. L’Empire de la cruauté, Rennes : PUR, 2021, 170-172.

 

2020

Bauer, Sylvie, Larsonneur, Claire, Machinal, Hélène, et Arnaud Regnauld (eds). Subjectivités numériques et posthumain : Colloque de Cerisy. Presses universitaires de Rennes, 2020.

Bauer, Sylvie, « “Literally Everything I Utter Is a Metaphor”: Thought Unhinged in The Water Cure and Percival Everett by Virgil Russell, by Percival Everett », Transatlantica [En ligne], 1 | 2020.

Bauer, Sylvie, « Il faut défendre le CNU », revue AOC, 12/02/2020

Bauer Sylvie, « Transhumanisme, posthumain, anti-humanisme : figures de l’humain » in Palimpseste N° 3, Hiver 2020.

Bauer Sylvie, « Illusion mimétique et agencements machiniques dans Galatea 2.2 de Richard Powers », in  L’Age des postmachines, Boof-Vermesse, Isabelle et Jean-François Chassay, eds, Les Presses de l’Université de Montréal, collection Cavales, 2020, pp. 93-108.

Bauer, Sylvie, “Politique et pratique de la littérature à l’Université”, in Recherche et transmission en cultures étrangères, Pughe, Thomas, Karin Fischer, Claire Decobert, Mathieu Bonzom, eds, Rennes : PUR, 2020, pp. 39-49.

Bauer Sylvie, “A consciousness that blends with the environment” : Désir d’immortalité et re-création du monde dans ZeroK de Don DeLillo in Apocalypses, in Hélène Machinal, Monica Michlin, Arnaud Regnauld (eds), Otrante, n 47-48, Printemps-automne 2020, pp. 295-308.

Béreau, Laurie, «La machine à éduquer fonctionne-t-elle encore?» dans Lauric Henneton (éd.), Le Rêve américain à l’épreuve de la présidence Trump, Vendémiaire, 2020.

Béreau, Laurie, « Recension Nicholas Tampio, Common Core: National Education Standards and the Threat to Democracy,  (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2018) », Cercles, 2020, http://www.cercles.com/review/r88/Tampio.html

Boisgerault, Pauline, « All equal, far reaches, no bounds »: Exploring and Redefining the American Space through Gary Snyder’s Wild Ecopoetry », Revue Française d’Etudes Américaines,  2020, 2 (163), 98-113.

Caignet, Aurore, “Reinventing and Promoting Northern Industrial Heritage: Regeneration in the Textile Sites of Ancoats and Saltaire”, in Revue Française de Civilisation Britannique, Revisiting the UK’s North-South Divide: The Changing Face of the North, sous la direction de Mark Bailoni et Corinne Nativel.

Caignet, Aurore, « The Meadow Matriarch » avec Gregg Kleiner, Revue LISA, Mélanges en hommage au Dr. Denis Mukwege, Contributeurs K à Z.

Gregg Kleiner et Aurore Caignet, “The Meadow Matriarch”, Revue LISA/LISA e-journal, Mélanges en hommage au Dr. Mukwege, Contributeurs K à Z.

Centi, Christelle, « Les machines de texte dans Infinite Jest de David Foster Wallace », in Isabelle Boof-Vermesse et Jean-François Chassay (eds), L’âge des postmachines, Presses Universitaires de Montréal, 2020.

Lurbe, Pierre & Clément, Guillaume, Le Royaume-Uni aujourd’hui, 9e édition. Hachette Supérieur, 2020

Peter John, Pierre Lurbe & Guillaume Clément, Civilisation Britannique, 10e édition. Hachette Supérieur, 2020

Cloarec, Nicole & Letort Delphine (eds) (2020) : Film Journal 6 : Actors Behind the Camera, 2020, http://filmjournal.org/

Cloarec Nicole & Delphine Letort, “Actors Behind the Camera: Introduction”, in Film Journal 6: Actors Behind the Camera, mars 2020. http://filmjournal.org/

Cloarec, Nicole. “Questions of Intimacy and Distance in Three Films by Sarah Polley,” in Film Journal 6: Actors Behind the Camera, mars 2020. http://filmjournal.org/

Cloarec, Nicole, “Figuring guilt and responsibility in the film adaptations of The Child in Time, Enduring Love & Atonement” colloque international  « A diachronic approach to Ian McEwan’s fiction: from sensationalism to ethical writing,” Armelle Parey, Isabelle Roblin (ed). Reading Ian McEwan’s Mature Fiction: New Critical Approaches, Presses Universitaires de Nancy – Editions Universitaires de Lorraine. Book Practices & Textual Itineraries (13), 2020, p.245-259.

Cloarec, Nicole, « Homer B. Pettey & R. Barton Palmer (eds), Rule Britannia! The Biopic and British National Identity, (Albany, New York: Suny Press, 2018. 329 pages, ISBN 978-1438471129) »,  Cercles, 2020, http://www.cercles.com/review/r87/Pettey.html.

Dardenne, Emilie, “L’utilitarisme”, dans Renan Larue (dir.), La pensée végane. 50 regards sur la condition animale, Paris : Puf, 2020.

Dardenne, Emilie, Introduction aux études animales, Paris : Puf, 2020.

Desblaches, Claudia, « Le Phénomène Eduardo Kac: les difficultés de l’audace », in Florence Dumora, Caroline Julliot, Elisabeth Rothmund (eds),Savoir en Prismes, 11,  L’audace: vertu, valeur, 2020. https://savoirsenprisme.com/numeros/11-2019-laudace-vertu-valeur/le-phe…

Desblaches, Claudia, « Gutenberg tout contre Uber: la poésie digitale ou le mariage de la méduse et du lapin », Palimpseste, 3, « Ce que le numérique fait à la société« , Rennes 2, 2020. https://www.univ-rennes2.fr/article/numero-3-palimpseste-lire-ligne

Dickason, Renée & Fournier, Georges (eds), La BBC et le service public audiovisuel, 1922-1995, Informer, Eduquer, Divertir, Paris, Atlande, 2020, 412p.

Dickason, Renée, « Histoire d’une fabrique culturelle singulière : la BBC à la croisée de quelques émissions et séries phares », in Renée Dickason & Georges Fournier (eds), La BBC et le paysage audiovisuel britannique : principes fondateurs, mutations, contenus (1922-1995), Paris, Ellipses, 2020, 31-54.

Dickason, Renée, La BBC dans le paysage audiovisuel britannique : principes fondateurs, mutations, contenus (1922-1995), Paris, Belin, 2020, 205p.

Renée Dickason, « The Best of Medic in the Green Time (Writings from the Vietnam War and its Aftermath), by Marc Levy, Salem, MA, USA, Winter Street Press, 2020, 565 pages », Lorgnette Littéraire, LISA e-journal, 2020 (https://journals.openedition.org/lisa/12868).

Prendiville, Brendan & Haigron, David (eds.), Political Ecology and Environmentalism in Britain, Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2020.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs, Speak Up ! Des coulisses à l’écran, voix de femmes et séries américaines à l’orée du XXIe siècle, Paris: PSN, 2020.

Lechevalier-Bekadar, Nawelle, « « Her Other Bodies : A Travelogue » de Brian Evenson. Rituels d’une écriture au scalpel », La Peaulogie, 4, 2020.

Roulland, Daniel (ed), Revue électronique de linguistique CORELA (Cognition, Représentation, Langage), Vol. 18-2, 2020 (https://doi.org/10.4000/corela.12547).

Tang, Maria, « Embroiled Mediums: George Eliot and Environment; or, the Ecologies of Middlemarch », Études anglaises, 73, 1, 2020, 3-29. Cairn.info, https://doi.org/10.3917/etan.731.0003.

Tang, Maria. « Navigating the restless “boundaries of migration”: Ruth Padel’s The Mara Crossing as a “matter-realist” exploration of the border between the human and the nonhuman ». In Borders and areas of contact in Anglophone cultures, literatures, and art, BRILL/Rodopi, 2020, 230-247. https://doi.org/10.1163/9789004417885

2019

Besnard, Anne-Laure. « Structure(s) BE X TO en anglais contemporain : repérage et modalisation ». In Coulouma, Flore, et Cécile Viollain, éds. Paramétrer le sens en anglais et en français — Marqueurs et structures : articulations et constructions. Lambert-Lucas, 2019, pp.57-71.

Villeseche, J., Oriez, Sandrine., Besnard, Anne-Laure, Le Bohec, O., Quaireau, C. Noël, Y.,  De la haye, F.,  Nogues, J. et Lavandier, K., « Adaptive E-Learning as a Possible Solution to Counter Heterogeneity in Classrooms ? English Grammar Seen Through Cognitive Psychology and Psychometric Methods», Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité, 38 (1), 2019 https://journals.openedition.org/apliut/6701

Villeseche, J., Oriez, Sandrine., Besnard, Anne-Laure, Le Bohec, O., Quaireau, C. Noël, Y.,  De la haye, F.,  Nogues, J. et Lavandier, K., « Enhancing reading skills through adaptive e-learning », Interactive Technology and Smart Education, 16 (1), 2019, 2-17, https://doi.org/10.1108/ITSE-07-2018-0047

Villessèche, Julie, Sandrine Oriez, Anne-Laure Besnard, Olivier Le Bohec, Christophe Quaireau, Yvonnick Noël, Fanny De La Haye, Jérémie Nogues et Karine Lavandier. « Adaptive e-learning as a possible solution to counter heterogeneity in classrooms? English grammar seen through cognitive psychology and psychometric methods », Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité [En ligne], vol. 38 n°1, 2019.

Caignet, Aurore,“Representing and Recording the Transformation of the Industrial Landscape in the North of England: A Reappraisal of Identity”, in Revue Polysèmes, Landscapes/Cityscapes: Writing/Painting/Imagining Situational Identity in British Literature and Visual Arts, sous la direction d’Isabelle Gadoin, Marie Laniel, Catherine Lanone et Xavier Giudicelli.

Centi, Christelle, « “Like aiming for a moving target »  : voir le langage, penser le temps de la nouvelle Story of your life de Ted Chiang à son adaptation à l’écran dans Arrival (2016) », Otrante, « Paradoxes de l’espace-temps en milieu hypermédiatique », 46, 2019, 87-98.

Centi, Christelle, « « Passeurs de la littérature américaine en France 1917-1967 » »Transatlantica [En ligne], 1, 2018, mis en ligne le 25 septembre 2019.

Clément, Guillaume & Haigron, David (dir.), « OK Computer, twenty years on: Radiohead’s musical, cultural and political legacies »Revue LISA / LISA e-journal vol.XVII, 2019.Dickason, Renée. « L’audiovisuel au Royaume-Uni », in Laurent Martin (dir.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Edition Atlande, 2019, pp. 296-304

Cloarec, Nicole, “Alter egos and alternative endings in The Scapegoat (Daphne du Maurier’s novel, Robert Hamer’s and Charles Sturridge’s adaptations),” in Adapting Endings from Book to Screen, Armelle Parey and Shannon Wells-Lassagne (eds), Routledge, 2019, p.127-39. https://www.routledge.com/Adapting-Endings-from-Book-to-Screen-Last-Pages-Last-Shots-1st-Edition/Parey-Wells-Lassagne/p/book/9780367200688

Cloarec, Nicole, “‘Only connect…’ and disconnect: pattern and rhythm in Howards End (Merchant-Ivory, 1992),” in Edward Morgan Forster Howards End and James Ivory’s Howards End, sous la direction de Jean-François Baillon, Paris: Ellipses, 2019, p.41-60.

Dickason, Renée, « L’audiovisuel au Royaume-Uni, 1945-1991 », in Laurent Martin (ed), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Atlande, 2019, 296-314.

Huchet, Dorothée & Tréguer, Florian, « John le Carré : la conscience contre l’appareil. », Positif, numéro spécial « Le film d’espionnage », 2019, 30-33.

Jeanniard du Dot, Maëlle, « Mapping the unstable: the Af-Pak border and its tropes in Nadeem Aslam’s The Blind Man’s Garden (2013) », Représentations dans le Monde Anglophone (Revue du CEMRA), 2019. https://representations.univ-grenoble-alpes.fr/spip.php?article49

O’Keeffe-Vigneron, Grainne, « The Irish in France: Assessing Changes in the Profile of Irish Emigrants over the last 30 years », Studi Irlandesi, 9, 2019, 383-409 (http://www.fupress.net/index.php/bsfm-sijis/issue/view/1578/showToc).

Oriez, Sandrine. et al., In Full Swing, Manuel d’anglais pour la classe de 1ère, Précis Grammatical, Paris, éditions Didier, 2019. https://fr.calameo.com/read/005419417ae27e9f43a92

Oriez, Sandrine. et al., In Full Swing, Manuel d’anglais pour la classe de 2nde, Précis Grammatical, Paris, éditions Didier, 2019. https://fr.calameo.com/read/00541941774e44f6ae60a

Perrot, Cécile. « Enjeux politiques et économiques de la réforme agraire et foncière en Afrique du Sud », Notes de l’IFRI, observatoire de l’Afrique Australe et des Grands Lacs, mars 2019.

Perrot, Cécile. « Afrique du Sud : tensions autour de la réforme agraire », Les grands dossiers de la Diplomatie, janvier 2019.

Douay Catherine et Roulland Daniel (2019) « UP à contre-sens », Corela [En ligne], 17-1 | 2019, mis en ligne le 17 juin 2019, URL : http://journals.openedition.org/corela/8037

Tadié, Benoît. « Walt Whitman’s Wild West Show: ‘Italian Music in Dakota' ». Walt Whitman feuille à feuille, dir. Agnès Derail et Cécile Roudeau. Paris, Editions Rue d’Ulm, 2019.

Tadié, Benoît. « President Wilson, The War and the Formation of Modernist Dissent ». Modernist Communities, ed. C. Pollentier et S. Wilson. Gainesville, University Press of Florida, 2019.

Tadié Benoît. Édition critique de William R. Burnett, Underworld – Romans noirs (The Asphalt Jungle; Little Men, Big World; Vanity Row; Underdog; The Cool Man, documents et journal inédit). Introduction, notices, vie et œuvres, filmographie. Paris, Gallimard, coll. « Quarto », 2019.

Tang, Maria. « Bodies at risk: Ambiguous Subjectivities in Rachel Cusk’s Arlington Park: A Beauvoirean perspective ». In CLC: Rachel Cusk, ed. Peter Childs, Cengage/Gale, 2019, vol 450.

Tang, Maria, The Uses of Myth in Middlemarch, In J-C Perquin (ed), George Eliot: Middlemarch. Agrégation Anglais, Ellipses, 2019, 117-137.

2018

Villessèche, Julie, Olivier Le Bohec, Christophe Quaireau, Jérémie Nogues, Anne-Laure Besnard, Sandrine Oriez, Fanny De La Haye, Yvonnick Noel, Karine Lavandier. 2018. « Enhancing reading skills through adaptive e-learning », Interactive Technology and Smart Education. https://doi.org/10.1108/ITSE-07-2018-0047

Cloarec, Nicole. “Recasting the Iron Lady into Flesh and Blood: Gender Performance and Politics in Three Thatcher Biopics” in Biography, vol. 41, no. 3, Summer 2018, “Political Biography in Literature and Cinema,” University of Hawai’i Press, p.630-53, https://www.uhpress.hawaii.edu/title/bio/

Cloarec, Nicole. “In search of Purcell’s legacy: Tony Palmer’s England, My England (1995,” in Women Activists and Civil Rights Leaders in Auto/Biographical Literature and Films, Delphine Letort & Benaouda Lebdai (eds), London: Palgrave Macmillan, 2018, p.207-20.

Dickason, Renée. Bibliographie commentée (in La revue Historiens & Géographes), 2018.

Dickason, Renée, Frédéric Attal, Marjolaine Boutet, Christian Delporte, Thomas Höpel, Philippe Poirrier,  « Chapitre 9 – Pouvoirs et culture », in Christian Delporte et Caroline Moine (dirs.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Armand Colin, 2018, pp. 211-232

Dickason, Renée, Riccardo Brizzi, Christian Delporte, Jean-Paul Gabilliet, Karine Rivière-De Franco,  « Chapitre 10 – Pouvoirs et médias », in Christian Delporte et Caroline Moine (dirs.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Armand Colin, 2018, pp. 233-261

Dickason, Renée, Frédéric Attal, Marjolaine Boutet, Caroline Moine, François Robinet,  « Chapitre 12 – Culture audiovisuelle : vers la globalisation culturelle ? », in Christian Delporte et Caroline Moine (dirs.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Armand Colin, 2018, pp. 285-313

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « Gossip Girl and The CW: defining a new network. (You’re nobody until you’re talked about). » Series – International Journal of TV Serial Narratives, v. 4, n. 2, p. 9-18, dec. 2018. Disponible en ligne

Marie-Claude Barbier et Cécile Perrot (dir.), Afrique du Sud : Mémoire, héritages et ruptures, collection Racisme et Eugénisme, L’Harmattan, septembre 2018.

Stéphane Porion, Charlotte Barcat, Cécile Coquet-Mokoko, Delphine David, Cécile Perrot, Mémoire : héritages et ruptures, éditions Atlande, clefs concours, janvier 2018.

Tadié, Benoît. Front criminel : une histoire du polar américain de 1919 à nos jours. Paris, PUF, 2018.

Tadié, Benoît. « The Invention of Dublin as  »Naissance de la clinique »: Cognition and Pathology in Dubliners ». Cognitive Joyce, ed. V. Bénéjam et S. Belluc. London, Palgrave Macmillan, 2018.

Tadié Benoît. « Démocratie criminelle : les périodiques de true crime américains, de la National Police Gazette à True Detective », Criminocorpus [En ligne], Détective, histoire, imaginaire, médiapoétique d’un hebdomadaire de fait divers (1928-1940), décembre 2018.

Tang, Maria. « Matter on the Move: The Poetics and Politics of Human and Nonhuman Migration in Ruth Padel’s The Mara Crossing ». In Caliban. French Journal of English Studies, vol. 59, Anglophone Travel and Exploration Writing: Meetings between the Human and Nonhuman, 2018, pp. 189–205.

2017

Besnard, Anne-Laure. « BE likely to and BE expected to, epistemic modality or evidentiality? Markers of (non)commitment in newspaper discourse ». In Marín-Arrese, Juana, Gerda Haßler, et Marta Carretero, éds. Evidentiality Revisited : Cognitive Grammar, Functional and Discourse-Pragmatic Perspectives. John Benjamins. 2017. pp.249-269.

Cloarec, Nicole.Kitsch and Avant-garde Television in Blackpool (Peter Bowker, BBC, 2004),” in “The Specificities of Kitsch in the Cinema of English-speaking Countries / Les spécificités du kitsch dans le cinéma Anglophone,” Revue LISA/LISA e-journal, http://lisa.revues.org/ sous la direction de Nicole Cloarec Isabelle Le Corff, vol. XV-n°1 | 2017, http://lisa.revues.org/9070

Cloarec, Nicole, “Tunes of glory or jarring notes? Filming the Great War in music: Oh! What a Lovely War (Richard Attenborough, 1969) and War Requiem (Derek Jarman, 1989),” in War Memories: Commemoration, Recollections, and Writings on War, Stéphanie A.H. Bélanger & Renée Dickason (eds), Montreal & Kingston. London. Chicago: McGill-Queen’s University Press, May 2017, p350-69. http://www.mqup.ca/war-memories-products-9780773547940.php?page_id=73&

Dardenne, Emilie. Peter Singer et La libération animale. Quarante ans plus tard, avec Valéry Giroux et Enrique Utria (dir.), Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2017.

Dardenne, Emilie. “La libération animale : quarante ans de théorisation passés au crible”, in Peter Singer, La libération animale : quarante ans plus tard, sous la direction d’Emilie Dardenne, Valéry Giroux et Enrique Utria, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2017.

Dickason, Renée. “Visions of Rurality in Popular British Fictional Television Series from the 1970s to the Present Day”, in David Haigron (ed.), The English Countryside: Representations, Identities, Mutations, Palgrave-Macmillan, 2017, pp. 83-111

Dickason, Renée. “(Re)Telling World War II in British Comic-Land from the 1940s to the 1960s”, Part three: Collective War Memories in Art and Popular Fictions, in Renée Dickason & Stéphanie A.H. Bélanger (eds.), War Memories, Commemoration, Recollections, and Writings on War, Montreal, Canada, McGill-Queen’s University Press, 2017, pp. 235-256

Stéphanie A.H. Bélanger et Renée Dickason (eds.), War Memories, Commemoration, Recollections, and Writings on War, Vol. I, Montreal, Canada, McGill-Queen’s University Press, 2017.

David Haigron (ed.), The English Countryside: Representations, Identities, Mutations, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017.

Larson, Anthony, (dir.). « L’imposture/Fakery », Revue Française d’Etudes Américaines, numéro 150, Belin, premier trimestre 2017.

Oriez, Sandrine. Linguistique anglaise, Rennes, PUR, 2017.

PAREY Armelle, CLOAREC, Nicole, FORTIN-TOURNES Anne-Laure (2017) : Ian McEwan’s Atonement and Joe Wright’s Film Adaptation, collection « agrégation, anglais ». Paris: Ellipses, 2017, 240 pages, http://www.editions-ellipses.fr/PDF/9782340021273_tdm.pdf

Perrot, Cécile. « Révoltes étudiantes en Afrique du Sud : quand la génération arc-en-ciel entre dans une colère noire », dans Michel Prum, Catégoriser l’autre, Paris, L’Harmattan, 2017, 75-91.

Perrot, Cécile. « Being a Black Rural Woman in South Africa Today », dans Ludivine Royer (dir.), Violence and Intersectionality, Presses de l’Université de La Réunion, revue ‘Alizés’ n°42, décembre 2017.

Prendiville, B., « Rural Protest in England », The English Countryside: Identities, Mutations, and Representations, Ed. D. Haigron, Springer International Publishing, 2017.

Roulland, Daniel. « Langage et réplication », Intellectica 2017/2, 68, pp. 69-97.Tadié, Benoît.  « A Conversation with Richard Layman », Transatlantica [En ligne], 1 | 2017.

Tadié, Benoît. « “A Strange Two-Front Class War”: New Masses, Pulp Fiction and the Quest for Proletarian Literature ». Revue française d’études américaines, n° 151, 2ème semestre 2017.

2016

Besnard, Anne-Laure. « BE able to and the categorization of modal markers in English: A corpus-based study ». In Bellamy, Kate, Elena Karvovskaya, Martin Kohlberger, et George Saad, éds. ConSOLE XXIII: Proceedings of the 23rd Conference of the Student Organization of Linguistics in Europe (7-9 January 2015, Paris). Leiden : Leiden University Centre for Linguistics. 2016. pp.135-149.

Dardenne, Emilie. « La libération animale de Peter Singer. Fondements et critiques », dans Alexia Martin (dir.), Babel, coll. Civilisations, numéro spécial « La place des animaux dans les sociétés anglophones contemporaines », vol. XI, 2016, p. 145-168.

Dickason, Renée. “Social Class and Class Distinctions in ‘Britcoms’ (1950s-2000s)”, in Nicole Cloarec, David Haigron et Delphine Letort (dirs.), Social Class on British and American Screens: Essays on Cinema and Television, Jefferson NC, McFarland, 2016, pp. 34-57

Haigron, David. 5 contributions bilingues à Emmanuel Roudaut (dir.), Affiches politiques britanniques du premier XXe siècle / Early Twentieth-Century British Political Posters, Paris, Mare & Martin, coll. « Res Anglophonia », 2016.

Haigron, David. « Our War (BBC3) – The War in Afghanistan as Filmed by British Soldiers: From Capturing the Real to Building a Narrative and a Discourse », in Stéphanie Bélanger & Renée Dickason (eds.), War Memories: Commemoration, Recollections, and Writings on War, Montreal, McGill-Queen’s University Press, 2016, pp. 314-333.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « Sex and the City: a Feminine Franchise », Mediascapes Journal 6/2016, disponible en ligne

Le Fustec, Claude (dir.) « Approches transdisciplinaires du spirituel dans les lettres et les arts occidentaux contemporains », Cosmopolis. Revue de Cosmopolitique, n° 3-4, 2016, pp. 1-87

Tadié, Benoît. « La ville du polar américain : images et expérience ». Belphégor [En ligne], 14 | 2016.

Tadié, Benoît. « The Long Goodbyes : Raymond Chandler’s Poetics of Disappearance and  Loss ». Caliban n° 56, 2016.

2015

Bauer, Sylvie. « “Private Turbulent Seas”: “painting The Moon” In Cutting Lisa, By Percival Everett », Lectures du Monde Anglophone / LMA, [En ligne] 1, 2015, Percival Everett.

Cloarec, Nicole, Haigron David, Letort Delphine (eds.), Social Class on British and American Screens: Essays on Cinema and Television, Jefferson, NC: McFarland, 2015, 257 p.

Dickason, Renée. « Mélanges télévisuels : mélodrames, enquêtes policières, comédies de situation britanniques (1955-2005) », in Hommage à Jean-Claude Sergeant, Revue Française de Civilisation Britannique, Paris, 2015, pp. 37-55

Dickason, Renée. “The Nuanced Comic Perspectives of the Cartoons in Mr. Punch’s History of the Great War”, in C. Tholas-Disset & K. Ritzenhoff (eds.), Humor, Entertainment and Popular Culture during World War I, New York: Palgrave Macmillan, 2015, pp. 123-134

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « La franchise Gossip Girl : réputation et consommation au cœur des nouveaux modèles d’expériences sérielles », Revue Française d’Etudes Américaines, Numéro spécial 145 « Les Etats-Unis : Modèles, Contre-Modèles », 2015/4.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « Doublage au féminin : transposer le genre », Genre en séries : cinéma, télévision, médias n°2, disponible en ligne.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « Voix de chœur/voix du cœur : musique et paroles dans Ally McBeal », in C. Carayol et J. Rossi (dir.), La Musique dans les séries télévisuelles, Presses Universitaires de Rennes, 2015.

Le Fustec, Claude. Northrop Frye and American Fiction, Presses de l’Université de Toronto, 2015. [Recension de l’ouvrage]

Le Fustec, Claude, Françoise Storey et Jeffrey Storey (dir.). Théoriser le spirituel? Approches transdisciplinaires de la spiritualité dans les Arts et les Sciences, Editions Modulaires Européennes, coll. Esthétique et Spiritualité, Bruxelles, 2015.

Perrot, Cécile. « La discrimination positive en Afrique du Sud : un choix incontournable? » dans Michel Prum, Ethnicités et construction identitaire dans l’aire anglophone, Paris, L’Harmattan, 2015, 105-125.

Prendiville, B., « The Green Party: ‘Green Surge’ or Work in Progress? », Revue Française de Civilisation Britannique (https://rfcb.revues.org/474), 2015.

Prendiville, B., « Climate Change in Britain: Policy and Politics », Green Growth, Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2015.

Tadié, Benoît. « Un dialogue transatlantique : la Série Noire et le roman noir américain ». C’est l’histoire de la Série noire 1945-2015, dir. F. Lhomeau et A. Cerisier. Paris, Gallimard, 2015.

Tadié, Benoît. « Les Nuits de Chicago : la réception des films de gangsters américains en France (1928-1929) ». Cinéma premiers crimes, dir. A. Carou et M. Letourneux. Paris bibliothèques, 2015.