Forthcoming

Claude Le Fustec, Xavier Gravend-Tirole, Myriam Watthee-Delmotte : “Le spirituel: concept opératoire en sciences humaines?”, forthcoming.

Cloarec, Nicole (sous presse 2021) : “Daughters behind the camera,”, in Moving to the Mainstream: Women On and Off Screen in Television and Film, Marianne Kac-Vergne (ed.), London: Bloomsbury.

Cloarec, Nicole (sous presse 2021) : “Requiem for a Tommy: impersonality and subjectivity in Stuart Cooper’s Overlord (1975),” in War and Remembrance: Recollecting and Representing War, Stéphanie A.H. Bélanger & Renée Dickason (eds), Montreal & Kingston. London. Chicago: McGill-Queen’s University Press.

Dickason, Renée. « Entre harmonies et dissonances, accords et désaccords : vers une mosaïque musicale américaine dans les médias audiovisuels britanniques », in Philippe Poirrier & Lucas Le Texier, Circulations musicales transatlantiques au XXe siècle, forthcoming.

Dickason, Renée. “A Cartooning Mission: Punch or The London Charivari (1939-1945)”, in Stéphanie A.H. Bélanger, Michel Prum et Renée Dickason (eds.), War Memories, Commemoration, Recollections, and Writings on War, Vol. II, Montreal, Canada, McGill-Queen’s University Press, forthcoming.

Stéphanie A.H. Bélanger, Michel Prum et Renée Dickason (eds.), War Memories, Commemoration, Recollections, and Writings on War, Vol. II, Montreal, Canada, McGill-Queen’s University Press, forthcoming.

Haigron, David, « British TV Party Political Broadcasts: Persuasive, Performative Broadcasting », in Renée Dickason (ed.), Issues and Singularity in the British Media from the Enlightenment to the Digital Era, Bern, Peter Lang, forthcoming.

Perrot, Cécile. « Youth, memory and politics in post-apartheid South Africa », University of Liverpool Press, forthcoming.

Perrot, Cécile. « We cannot afford to be intellectual outsiders in our own land » : enjeux politiques et sociétaux de la promotion des langues africaines en Afrique du Sud », PUR, forthcoming.

2021

Bauer, Sylvie, Claudia Desblaches et Claude Jamain (dir.), Voix Acousmates, actes du colloque organisé par Rennes 2 en mai 2017, collection Hors série, Presses universitaires de Rennes,  8 juillet 2021.

Caignet, Aurore, “‘It’s Grim Up North’: Depicting Mutations and Shifting Perceptions of Industrial Landscapes in the North of England” dans British Art and the Environment: Changes, Challenges, and Responses Since the Industrial Revolution, co-dirigé par Charlotte Gould et Sophie Mesplède. Routledge.

Caignet, Aurore, “Deindustrialised Urban Landscapes in the North of England: Exploring and Photographing Post-Industrial Manchester” dans Paysages inhumains, dirigé par Hélène Schmutz, Olivier Chavanon, Emilie-Anne Pépy & Dominique Pety, Presses universitaires Savoie Mont Blanc.

Caignet, Aurore, “Reading and Experiencing Industrial Heritage: Assessing the Cultural and/or Creative Reuse of a Hydraulic Pump House and a Cotton Mill in Manchester and Salford” dans Anaphora: Legacy and Memory, dirigé par Robert B. Galin, Interdisciplinary Discourses (London Centre for Interdisciplinary Research).

Clément, Guillaume, « ‘Insular Hobbits’?  Englishness, Euroscepticism and the Brexit vote in Jonathan Coe’s Middle England (2018) », in Laëtitia Langlois & Maud Michaud (dir.), « Brexit in Perspective: Debating British Identity and Politics », Revue LISA / LISA e-journal, vol. XIX (2021).

Cloarec, Nicole, “Gender and Generic Clashes in The Years Between (Compton Bennett, 1946)” in “The Enduring Appeal of Daphne Du Maurier’s Fiction – New Critical Perspectives”, Nicole Cloarec, Anne Hall et Xavier Lachazette (eds), Revue LISA/LISA e-journal, http://lisa.revues.org/ Vol. 20-N°52 | 2021.

Cloarec, Nicole, “Metaleptic Vertigo: Temporal and Generic Crossovers in The Singing Detective,” in Film Journal 8 http://filmjournal.org/

Cloarec, Nicole, “In the Name of the British People: Words and Democracy in Three Post-Brexit Films,” Revue LISA/LISA e-journal vol. 19-n°51 | 2021, http://journals.openedition.org/lisa/13168 ; DOI : https://doi.org/10.4000/lisa.13168

Cloarec, Nicole, “In-between still and moving pictures: series and seriality in Stephen Poliakoff’s serial drama Shooting the Past (1999),” in Exploring Seriality on Screen, Ariane Hudelet and Anne Crémieux (eds), London: Routledge, 2021, p.199-212.

Cloarec, Nicole, “Mediating the aftermaths of the Troubles: conflicting memories and reconciliation in Five Minutes of Heaven (Oliver Hirschbiegel, 2009) and I am Belfast (Mark Cousins, 2015),” in Résurgences mémorielles, le travail de la mémoire entre arts et histoire, Presses Universitaires de Rennes, 2021, p. 263-277.

Dardenne, Emilie, “The Tipping Point? The Covid-19 Crisis, Critical Animal Studies and Academic Responsibility”, dans Sylvie Nail et Camille Manfredi (dir.), E-rea numéro spécial « Understanding, Acknowledging, Representing Environmental Emergency », vol. XVIII, n° 2, juin 2021, en ligne : https://journals.openedition.org/erea/12283.

Camus, Christophe et Claudia Desblaches (dir.), Chemins de la création, Arts et Territoires, Le Bord de l’Eau, collection La Muette, Belgique, octobre 2021.

2020

Caignet, Aurore, “Reinventing and Promoting Northern Industrial Heritage: Regeneration in the Textile Sites of Ancoats and Saltaire”, in Revue Française de Civilisation Britannique, Revisiting the UK’s North-South Divide: The Changing Face of the North, sous la direction de Mark Bailoni et Corinne Nativel.

Gregg Kleiner et Aurore Caignet, “The Meadow Matriarch”, Revue LISA/LISA e-journal, Mélanges en hommage au Dr. Mukwege, Contributeurs K à Z.

Lurbe, Pierre & Clément, Guillaume, Le Royaume-Uni aujourd’hui, 9e édition. Hachette Supérieur, 2020

Peter John, Pierre Lurbe & Guillaume Clément, Civilisation Britannique, 10e édition. Hachette Supérieur, 2020

Cloarec Nicole & Delphine Letort, “Actors Behind the Camera: Introduction”, in Film Journal 6: Actors Behind the Camera, mars 2020. http://filmjournal.org/

Cloarec, Nicole. “Questions of Intimacy and Distance in Three Films by Sarah Polley,” in Film Journal 6: Actors Behind the Camera, mars 2020. http://filmjournal.org/

Cloarec, Nicole, “Figuring guilt and responsibility in the film adaptations of The Child in Time, Enduring Love & Atonement” colloque international « A diachronic approach to Ian McEwan’s fiction: from sensationalism to ethical writing,” Armelle Parey, Isabelle Roblin (ed). Reading Ian McEwan’s Mature Fiction: New Critical Approaches, Presses Universitaires de Nancy – Editions Universitaires de Lorraine. Book Practices & Textual Itineraries (13), 2020, p.245-259.

Dardenne, Emilie, “L’utilitarisme”, dans Renan Larue (dir.), La pensée végane. 50 regards sur la condition animale, Paris : Puf, 2020.

Dardenne, Emilie, Introduction aux études animales, Paris : Puf, 2020.

Desblaches, Claudia, “Le Phénomène Eduardo Kac: les difficultés de l’audace” dans Savoir en Prismes, n° 11,  L’audace: vertu, valeur, Sous la direction de Florence Dumora, Caroline Julliot, Elisabeth Rothmund, avril 2020. https://savoirsenprisme.com/numeros/11-2019-laudace-vertu-valeur/le-phe…

Desblaches, Claudia, “Gutenberg tout contre Uber: la poésie digitale ou le mariage de la méduse et du lapin”, revue Palimpseste n°3, “Ce que le numérique fait à la société“, Rennes 2, avril 2020. https://www.univ-rennes2.fr/article/numero-3-palimpseste-lire-ligne

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs, Speak Up ! Des coulisses à l’écran, voix de femmes et séries américaines à l’orée du XXIe siècle, Paris: PSN, 2020.

Brendan Prendiville, David Haigron (eds.), Political Ecology and Environmentalism in Britain, Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2020.

2019

Besnard, Anne-Laure. « Structure(s) BE X TO en anglais contemporain : repérage et modalisation ». In Coulouma, Flore, et Cécile Viollain, éds. Paramétrer le sens en anglais et en français — Marqueurs et structures : articulations et constructions. Lambert-Lucas, 2019, pp.57-71.

Villessèche, Julie, Sandrine Oriez, Anne-Laure Besnard, Olivier Le Bohec, Christophe Quaireau, Yvonnick Noël, Fanny De La Haye, Jérémie Nogues et Karine Lavandier. « Adaptive e-learning as a possible solution to counter heterogeneity in classrooms? English grammar seen through cognitive psychology and psychometric methods », Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité [En ligne], vol. 38 n°1, 2019.

Caignet, Aurore,“Representing and Recording the Transformation of the Industrial Landscape in the North of England: A Reappraisal of Identity”, in Revue Polysèmes, Landscapes/Cityscapes: Writing/Painting/Imagining Situational Identity in British Literature and Visual Arts, sous la direction d’Isabelle Gadoin, Marie Laniel, Catherine Lanone et Xavier Giudicelli.

Clément Guillaume & Haigron, David (dir.), « OK Computer, twenty years on: Radiohead’s musical, cultural and political legacies »Revue LISA / LISA e-journal vol.XVII, 2019.Dickason, Renée. « L’audiovisuel au Royaume-Uni », in Laurent Martin (dir.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Edition Atlande, 2019, pp. 296-304

Cloarec, Nicole, “Alter egos and alternative endings in The Scapegoat (Daphne du Maurier’s novel, Robert Hamer’s and Charles Sturridge’s adaptations),” in Adapting Endings from Book to Screen, Armelle Parey and Shannon Wells-Lassagne (eds), Routledge, 2019, p.127-39. https://www.routledge.com/Adapting-Endings-from-Book-to-Screen-Last-Pages-Last-Shots-1st-Edition/Parey-Wells-Lassagne/p/book/9780367200688

Cloarec, Nicole, “‘Only connect…’ and disconnect: pattern and rhythm in Howards End (Merchant-Ivory, 1992),” in Edward Morgan Forster Howards End and James Ivory’s Howards End, sous la direction de Jean-François Baillon, Paris: Ellipses, 2019, p.41-60.

Perrot, Cécile. « Enjeux politiques et économiques de la réforme agraire et foncière en Afrique du Sud », Notes de l’IFRI, observatoire de l’Afrique Australe et des Grands Lacs, mars 2019.

Perrot, Cécile. « Afrique du Sud : tensions autour de la réforme agraire », Les grands dossiers de la Diplomatie, janvier 2019.

Douay Catherine et Roulland Daniel (2019) « UP à contre-sens », Corela [En ligne], 17-1 | 2019, mis en ligne le 17 juin 2019, URL : http://journals.openedition.org/corela/8037

Tadié, Benoît. “Walt Whitman’s Wild West Show: ‘Italian Music in Dakota'”. Walt Whitman feuille à feuille, dir. Agnès Derail et Cécile Roudeau. Paris, Editions Rue d’Ulm, 2019.

Tadié, Benoît. “President Wilson, The War and the Formation of Modernist Dissent”. Modernist Communities, ed. C. Pollentier et S. Wilson. Gainesville, University Press of Florida, 2019.

Tadié Benoît. Édition critique de William R. Burnett, Underworld – Romans noirs (The Asphalt Jungle; Little Men, Big World; Vanity Row; Underdog; The Cool Man, documents et journal inédit). Introduction, notices, vie et œuvres, filmographie. Paris, Gallimard, coll. « Quarto », 2019.

Tang, Maria. “Bodies at risk: Ambiguous Subjectivities in Rachel Cusk’s Arlington Park: A Beauvoirean perspective”. In CLC: Rachel Cusk, ed. Peter Childs, Cengage/Gale, 2019 (à paraître)

Tang, Maria. “Navigating the restless “boundaries of migration”: Ruth Padel’s The Mara Crossing as a “matter-realist” exploration of the border between the human and the nonhuman”. In Borders and areas of contact in Anglophone cultures, literatures, and art, BRILL Publishers, 2019 (à paraître)

2018

Villessèche, Julie, Olivier Le Bohec, Christophe Quaireau, Jérémie Nogues, Anne-Laure Besnard, Sandrine Oriez, Fanny De La Haye, Yvonnick Noel, Karine Lavandier. 2018. « Enhancing reading skills through adaptive e-learning », Interactive Technology and Smart Education. https://doi.org/10.1108/ITSE-07-2018-0047

Cloarec, Nicole. “Recasting the Iron Lady into Flesh and Blood: Gender Performance and Politics in Three Thatcher Biopics” in Biography, vol. 41, no. 3, Summer 2018, “Political Biography in Literature and Cinema,” University of Hawai’i Press, p.630-53, https://www.uhpress.hawaii.edu/title/bio/

Cloarec, Nicole. “In search of Purcell’s legacy: Tony Palmer’s England, My England (1995,” in Women Activists and Civil Rights Leaders in Auto/Biographical Literature and Films, Delphine Letort & Benaouda Lebdai (eds), London: Palgrave Macmillan, 2018, p.207-20.

Dickason, Renée. Bibliographie commentée (in La revue Historiens & Géographes), 2018.

Dickason, Renée, Frédéric Attal, Marjolaine Boutet, Christian Delporte, Thomas Höpel, Philippe Poirrier,  « Chapitre 9 – Pouvoirs et culture », in Christian Delporte et Caroline Moine (dirs.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Armand Colin, 2018, pp. 211-232

Dickason, Renée, Riccardo Brizzi, Christian Delporte, Jean-Paul Gabilliet, Karine Rivière-De Franco,  « Chapitre 10 – Pouvoirs et médias », in Christian Delporte et Caroline Moine (dirs.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Armand Colin, 2018, pp. 233-261

Dickason, Renée, Frédéric Attal, Marjolaine Boutet, Caroline Moine, François Robinet,  « Chapitre 12 – Culture audiovisuelle : vers la globalisation culturelle ? », in Christian Delporte et Caroline Moine (dirs.), Culture, Médias, Pouvoirs aux Etats-Unis et en Europe occidentale, 1945-1991, Armand Colin, 2018, pp. 285-313

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. “Gossip Girl and The CW: defining a new network. (You’re nobody until you’re talked about).” Series – International Journal of TV Serial Narratives, v. 4, n. 2, p. 9-18, dec. 2018. Disponible en ligne

Marie-Claude Barbier et Cécile Perrot (dir.), Afrique du Sud : Mémoire, héritages et ruptures, collection Racisme et Eugénisme, L’Harmattan, septembre 2018.

Stéphane Porion, Charlotte Barcat, Cécile Coquet-Mokoko, Delphine David, Cécile Perrot, Mémoire : héritages et ruptures, éditions Atlande, clefs concours, janvier 2018.

Tadié, Benoît. Front criminel : une histoire du polar américain de 1919 à nos jours. Paris, PUF, 2018.

Tadié, Benoît. « The Invention of Dublin as ”Naissance de la clinique”: Cognition and Pathology in Dubliners ». Cognitive Joyce, ed. V. Bénéjam et S. Belluc. London, Palgrave Macmillan, 2018.

Tadié Benoît. « Démocratie criminelle : les périodiques de true crime américains, de la National Police Gazette à True Detective », Criminocorpus [En ligne], Détective, histoire, imaginaire, médiapoétique d’un hebdomadaire de fait divers (1928-1940), décembre 2018.

Tang, Maria. “Matter on the Move: The Poetics and Politics of Human and Nonhuman Migration in Ruth Padel’s The Mara Crossing”. In Caliban. French Journal of English Studies, vol. 59, Anglophone Travel and Exploration Writing: Meetings between the Human and Nonhuman, 2018, pp. 189–205.

2017

Besnard, Anne-Laure. « BE likely to and BE expected to, epistemic modality or evidentiality? Markers of (non)commitment in newspaper discourse ». In Marín-Arrese, Juana, Gerda Haßler, et Marta Carretero, éds. Evidentiality Revisited : Cognitive Grammar, Functional and Discourse-Pragmatic Perspectives. John Benjamins. 2017. pp.249-269.

Cloarec, Nicole. “Kitsch and Avant-garde Television in Blackpool (Peter Bowker, BBC, 2004),” in “The Specificities of Kitsch in the Cinema of English-speaking Countries / Les spécificités du kitsch dans le cinéma Anglophone,” Revue LISA/LISA e-journal, http://lisa.revues.org/ sous la direction de Nicole Cloarec Isabelle Le Corff, vol. XV-n°1 | 2017, http://lisa.revues.org/9070

Cloarec, Nicole, “Tunes of glory or jarring notes? Filming the Great War in music: Oh! What a Lovely War (Richard Attenborough, 1969) and War Requiem (Derek Jarman, 1989),” in War Memories: Commemoration, Recollections, and Writings on War, Stéphanie A.H. Bélanger & Renée Dickason (eds), Montreal & Kingston. London. Chicago: McGill-Queen’s University Press, May 2017, p350-69. http://www.mqup.ca/war-memories-products-9780773547940.php?page_id=73&

Dardenne, Emilie. Peter Singer et La libération animale. Quarante ans plus tard, avec Valéry Giroux et Enrique Utria (dir.), Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2017.

Dardenne, Emilie. “La libération animale : quarante ans de théorisation passés au crible”, in Peter Singer, La libération animale : quarante ans plus tard, sous la direction d’Emilie Dardenne, Valéry Giroux et Enrique Utria, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2017.

Dickason, Renée. “Visions of Rurality in Popular British Fictional Television Series from the 1970s to the Present Day”, in David Haigron (ed.), The English Countryside: Representations, Identities, Mutations, Palgrave-Macmillan, 2017, pp. 83-111

Dickason, Renée. “(Re)Telling World War II in British Comic-Land from the 1940s to the 1960s”, Part three: Collective War Memories in Art and Popular Fictions, in Renée Dickason & Stéphanie A.H. Bélanger (eds.), War Memories, Commemoration, Recollections, and Writings on War, Montreal, Canada, McGill-Queen’s University Press, 2017, pp. 235-256

Stéphanie A.H. Bélanger et Renée Dickason (eds.), War Memories, Commemoration, Recollections, and Writings on War, Vol. I, Montreal, Canada, McGill-Queen’s University Press, 2017.

David Haigron (ed.), The English Countryside: Representations, Identities, Mutations, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017.

Larson, Anthony, (dir.). “L’imposture/Fakery”, Revue Française d’Etudes Américaines, numéro 150, Belin, premier trimestre 2017.

Oriez, Sandrine. Linguistique anglaise, Rennes, PUR, 2017.

PAREY Armelle, CLOAREC, Nicole, FORTIN-TOURNES Anne-Laure (2017) : Ian McEwan’s Atonement and Joe Wright’s Film Adaptation, collection « agrégation, anglais ». Paris: Ellipses, 2017, 240 pages, http://www.editions-ellipses.fr/PDF/9782340021273_tdm.pdf

Perrot, Cécile. « Révoltes étudiantes en Afrique du Sud : quand la génération arc-en-ciel entre dans une colère noire », dans Michel Prum, Catégoriser l’autre, Paris, L’Harmattan, 2017, 75-91.

Perrot, Cécile. « Being a Black Rural Woman in South Africa Today », dans Ludivine Royer (dir.), Violence and Intersectionality, Presses de l’Université de La Réunion, revue ‘Alizés’ n°42, décembre 2017.

Prendiville, B., « Rural Protest in England », The English Countryside: Identities, Mutations, and Representations, Ed. D. Haigron, Springer International Publishing, 2017.

Roulland, Daniel. « Langage et réplication », Intellectica 2017/2, 68, pp. 69-97.Tadié, Benoît.  “A Conversation with Richard Layman », Transatlantica [En ligne], 1 | 2017.

Tadié, Benoît. « “A Strange Two-Front Class War”: New Masses, Pulp Fiction and the Quest for Proletarian Literature ». Revue française d’études américaines, n° 151, 2ème semestre 2017.

2016

Besnard, Anne-Laure. « BE able to and the categorization of modal markers in English: A corpus-based study ». In Bellamy, Kate, Elena Karvovskaya, Martin Kohlberger, et George Saad, éds. ConSOLE XXIII: Proceedings of the 23rd Conference of the Student Organization of Linguistics in Europe (7-9 January 2015, Paris). Leiden : Leiden University Centre for Linguistics. 2016. pp.135-149.

Dardenne, Emilie. « La libération animale de Peter Singer. Fondements et critiques », dans Alexia Martin (dir.), Babel, coll. Civilisations, numéro spécial « La place des animaux dans les sociétés anglophones contemporaines », vol. XI, 2016, p. 145-168.

Dickason, Renée. “Social Class and Class Distinctions in ‘Britcoms’ (1950s-2000s)”, in Nicole Cloarec, David Haigron et Delphine Letort (dirs.), Social Class on British and American Screens: Essays on Cinema and Television, Jefferson NC, McFarland, 2016, pp. 34-57

Haigron, David. 5 contributions bilingues à Emmanuel Roudaut (dir.), Affiches politiques britanniques du premier XXe siècle / Early Twentieth-Century British Political Posters, Paris, Mare & Martin, coll. “Res Anglophonia”, 2016.

Haigron, David. « Our War (BBC3) – The War in Afghanistan as Filmed by British Soldiers: From Capturing the Real to Building a Narrative and a Discourse », in Stéphanie Bélanger & Renée Dickason (eds.), War Memories: Commemoration, Recollections, and Writings on War, Montreal, McGill-Queen’s University Press, 2016, pp. 314-333.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. “Sex and the City: a Feminine Franchise”, Mediascapes Journal 6/2016, disponible en ligne

Le Fustec, Claude (dir.) “Approches transdisciplinaires du spirituel dans les lettres et les arts occidentaux contemporains”, Cosmopolis. Revue de Cosmopolitique, n° 3-4, 2016, pp. 1-87

Tadié, Benoît. « La ville du polar américain : images et expérience ». Belphégor [En ligne], 14 | 2016.

Tadié, Benoît. « The Long Goodbyes : Raymond Chandler’s Poetics of Disappearance and  Loss ». Caliban n° 56, 2016.

2015

Bauer, Sylvie. « “Private Turbulent Seas”: “painting The Moon” In Cutting Lisa, By Percival Everett », Lectures du Monde Anglophone / LMA, [En ligne] 1, 2015, Percival Everett.

Cloarec, Nicole, Haigron David, Letort Delphine (eds.), Social Class on British and American Screens: Essays on Cinema and Television, Jefferson, NC: McFarland, 2015, 257 p.

Dickason, Renée. « Mélanges télévisuels : mélodrames, enquêtes policières, comédies de situation britanniques (1955-2005) », in Hommage à Jean-Claude Sergeant, Revue Française de Civilisation Britannique, Paris, 2015, pp. 37-55

Dickason, Renée. “The Nuanced Comic Perspectives of the Cartoons in Mr. Punch’s History of the Great War”, in C. Tholas-Disset & K. Ritzenhoff (eds.), Humor, Entertainment and Popular Culture during World War I, New York: Palgrave Macmillan, 2015, pp. 123-134

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « La franchise Gossip Girl : réputation et consommation au cœur des nouveaux modèles d’expériences sérielles », Revue Française d’Etudes Américaines, Numéro spécial 145 “Les Etats-Unis : Modèles, Contre-Modèles”, 2015/4.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « Doublage au féminin : transposer le genre », Genre en séries : cinéma, télévision, médias n°2, disponible en ligne.

Le Fèvre-Berthelot, Anaïs. « Voix de chœur/voix du cœur : musique et paroles dans Ally McBeal », in C. Carayol et J. Rossi (dir.), La Musique dans les séries télévisuelles, Presses Universitaires de Rennes, 2015.

Le Fustec, Claude. Northrop Frye and American Fiction, Presses de l’Université de Toronto, 2015. [Recension de l’ouvrage]

Le Fustec, Claude, Françoise Storey et Jeffrey Storey (dir.). Théoriser le spirituel? Approches transdisciplinaires de la spiritualité dans les Arts et les Sciences, Editions Modulaires Européennes, coll. Esthétique et Spiritualité, Bruxelles, 2015.

Perrot, Cécile. « La discrimination positive en Afrique du Sud : un choix incontournable? » dans Michel Prum, Ethnicités et construction identitaire dans l’aire anglophone, Paris, L’Harmattan, 2015, 105-125.

Prendiville, B., « The Green Party: ‘Green Surge’ or Work in Progress? », Revue Française de Civilisation Britannique (https://rfcb.revues.org/474), 2015.

Prendiville, B., « Climate Change in Britain: Policy and Politics », Green Growth, Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2015.

Tadié, Benoît. « Un dialogue transatlantique : la Série Noire et le roman noir américain ». C’est l’histoire de la Série noire 1945-2015, dir. F. Lhomeau et A. Cerisier. Paris, Gallimard, 2015.

Tadié, Benoît. « Les Nuits de Chicago : la réception des films de gangsters américains en France (1928-1929) ». Cinéma premiers crimes, dir. A. Carou et M. Letourneux. Paris bibliothèques, 2015.