Chargement Évènements
Dans le cadre du projet de recherche européen STAGE (From Stage to Data, the Digital Turn of Contemporary Performing Arts Historiography) dirigé par Clarisse Bardiot, ce séminaire de recherche propose une introduction approfondie aux enjeux, concepts, méthodes et outils pour l’étude numérique des textes, images et données culturelles. Il vise à aborder les défis et les opportunités liés à l’utilisation des données numériques pour les études en art, notamment dans les domaines en pleine expansion de la digital art history et des culture analytics, et à montrer comment les humanités numériques ouvrent de nouvelles perspectives de recherche en sciences humaines et sociales. Les objectifs principaux du séminaire sont de comprendre les concepts fondamentaux des humanités numériques et leur application aux études en art et en particulier en arts de la scène, d’analyser les implications scientifiques et éthiques de l’utilisation des données numériques dans la recherche et de découvrir les recherches les plus récentes menées par des chercheurs reconnus dans le domaine. En regard de ces travaux, chaque semestre, un artiste est invité à présenter sa démarche en lien avec les données numériques. Certaines séances auront lieu en anglais, facilitant l’intervention de chercheurs internationaux.

 

Derek Miller – Harvard University

A Bird’s-Eye View of US Theater Around 1900

Like so much cultural history, theater history tends to focus on outstanding performers, writers, or productions. But most theatrical practice is normal: there are typical ways to write, stage, produce, and attend a play. Quantitative methods of historical analysis make it easier to understand the norms of theatrical practice. In this presentation, I explore data from a set of guides to the late-nineteenth-century theater in the United States. I offer model analyses of (a) the number of theaters in the US from after the Civil War to WWI, as well as their seating capacities; (b) the geographic distribution and operation of the Theatrical Syndicate; and (c) theater electrification. Along with these examples, I will explain my procedures for working with this data. I consider both what these methods can teach us about these topics, and what issues come to light, but perhaps cannot be answered, through quantitative archives and analysis.
Derek Miller is Professor of English at Harvard University where he has taught theater history and dramatic literature since 2013. He has published and presented widely on the theater industries in the US and UK since the nineteenth century, primarily on law and performance, particularly copyright. Recent work includes an essay on digital methods in theater studies, a chapter about legal texts as performance texts, and an elegy for theater tickets. More information at visualizingbroadway.com.